Anv.namn:
Lösen:
Om Bisek Bilens betydelse Projekt Bisek 1 Kontakt About Bisek

Hem

Rapporter
Kommande rapporter
Konferens 2016
Workshop 2012
Konferens 2009
Styrgruppen
LĂ€nkar

Bilens sociala och ekonomiska betydelse


  Syftet med denna sida Ă€r att i korthet ge en nĂ„got utvecklad bild av vilken typ av frĂ„gestĂ€llningar Bisek vill se belysta i den forskning Bisek finansierar.

Bilen spelar idag en mycket stor och fortfarande vÀxande roll i de flesta utvecklade lÀnder. Tidigare skillnader mellan kvinnor och mÀn, Àldre och yngre nÀr det gÀller disposition och anvÀndning av bil Àr pÄ vÀg att utjÀmnas. Denna utveckling innebÀr ocksÄ en successiv utjÀmning av möjligheterna till fysisk mobilitet mellan olika grupper. Skillnaderna minskar. Men bilens roll i transportsystemet vÀxer ocksÄ kraftigt utanför kretsen av utvecklade industrilÀnder. Forskningen i Bisek 1 har dels bidragit till en ökad förstÄelse av de drivkrafter pÄ individ- och hushÄllsnivÄn som ligger bakom denna utveckling, dels givit insikter i hur olika övergripande och sociala trender ibland förstÀrker och ibland motverkar mobilitet med bil.

Olika miljöproblem och kanske sÀrskilt den globala klimatfrÄgan har emellertid medfört att frÄgan om utvecklingen av transporterna Àr lÄngsiktigt hÄllbar kommit att stÀllas med allt större tyngd och skÀrpa. Internationella studier har visat att en utveckling i hittillsvarande banor riskerar att leda till stora negativa framtida konsekvenser för mÀnskligheten, och att det kommer att kosta stora pengar att motverka eller eliminera dessa konsekvenser om det alls Àr möjligt. Mot denna bakgrund har mÄnga lÀnder under senare Är kraftigt skÀrpt sina ambitioner nÀr det gÀller att minska utslÀppen av vÀxthusgaser. De förÀndringar som krÀvs Àr sÄ stora att det Àr nödvÀndigt att pröva möjligheter att minska dessa utslÀpp i alla samhÀllssektorer. Det Àr givet att transportsektorn med sitt idag stora beroende av fossila brÀnslen mÄste inkluderas.

Den ovan diskuterade utvecklingen kommer att leda till att sĂ„vĂ€l omfattningen av den personliga mobiliteten som sĂ€ttet att Ă„stadkomma denna mobilitet kommer att tas upp till diskussion och bli föremĂ„l för beslut i politik och förvaltning. Tekniska förĂ€ndringar i olika transportmedel och transportsystem kommer att spela en viss, kanske betydande roll – kanske sĂ„ stor att mobiliteten inte alls behöver begrĂ€nsas. Regelsystem och andra styrmedel, beskattning och avgifter, planeringsĂ„tgĂ€rder och mycket annat kommer att tas upp till diskussion.

För att onödigtvis stora och oönskade negativa effekter pÄ olika gruppers vÀlfÀrd inte skall uppkomma dÄ olika ÄtgÀrder sÀtts i verket krÀvs kunskap om hur olika grupper av individer och hushÄll i olika Äldrar och fysiska miljöer pÄverkas. Med sÄdan kunskap kan ÄtgÀrder dels frÄn början ges en bÀttre utformning, dels avvÀgas pÄ ett bÀttre sÀtt i relation till andra alternativ, kanske i andra samhÀllssektorer. Avsikten Àr att forskningen i Bisek 2 skall bidra med resultat som direkt kan tillÀmpas i dessa sammanhang.


© copyright 2006 Bisek